Onder de loep: anabolen

Let ook even op deze verborgen namen voor ‘suiker’
juni 30, 2016
Cortisol: wat is het en wat gebeurt er in het menselijk lichaam?
juni 30, 2016
 

Tegenwoordig is bijna iedereen bezig met gezondheid en sporten.

Ongeveer 3 miljoen Nederlanders ouder dan 15 jaar doet dan ook aan fitness. Naar schatting gebruiken onder deze grote groep ongeveer 20.000 amateursporters androgene anabole steroïden (AAS).

Het zijn vaak niet eens de typische bodybuilders, maar jonge jongens die snel voor de zomer spieren willen kweken voor het strandseizoen of sporters die na een periode sporten geen resultaat zien.

De meesten onder hen weten niet hoe ze efficiënter kunnen trainen, en over hun voeding kunnen we beter zwijgen. Ze grijpen dan naar de meest extreme middelen om maar zo snel mogelijk 'groot' te worden. Eventuele gezondheidsklachten in de toekomst worden voor lief genomen. Ongelofelijk zonde! Althans, dat vinden wij. Het is namelijk mogelijk om op tal van andere manieren nog stappen te maken om te groeien in de sportschool. Wellicht iets langzamer maar wel duurzamer.

Een programma over anabolengebruik 'Filemon staat strak' en de uiteindelijke uitwerking op het lichaam ervan is begin deze maand gestart. Zijn doel is: net zo’n killerbody krijgen als zijn collega’s Arie Boomsma en Waldemar Torenstra én op de cover van Neerlands meest toonaangevende fitnessblad komen te staan.

Zowel de positieve als de negatieve effecten van anabole steroïden worden in dit programma aan de man gebracht. Je kunt uiteraard het programma bekijken, maar hieronder alvast een aantal pro’s en cons.


Enkele positieve effecten

• Anabole steroïden zorgen voor een verhoogde proteïnesynthese. De proteïnesynthese bevindt zich normaal constant in een evenwicht van opbouw en afbraak, anabolen zorgen niet alleen voor betere opbouw maar ook voor een remmende afbraak.

• De tweede belangrijkste eigenschap is de stimulerende werking op de rode bloedcellen of hemoglobine. Dit leidt tot een verhoging van de zuurstofcapaciteit (VO2max), dus tot een groter uithoudingsvermogen.

• Verder worden aan anabolen een immuun stimulerende werking toegeschreven.

• Sneller herstel na een training.

• De psychologische werking van anabolen op sporters kan een aanzienlijk positief effect teweegbrengen op het prestatiepotentiaal van de sporter.

• Verhoogde staat van concentratie, steroïden worden ook gebruikt door studenten.


Deze positieve effecten kunnen grotendeels ook behaald worden door de training aan te passen, eventuele voedingstekorten aan te vullen en meer te rusten (rust=herstel).

Hieronder volgen een aantal tips die bij een hoop mensen een dusdanig verschil kunnen maken om weer vooruit te gaan in hun trainingsresultaten, we creëren een lichaam dat weer anabool (opbouwend) is.

De meesten onder hen weten niet hoe ze efficiënter kunnen trainen, en over hun voeding kunnen we beter zwijgen. Ze grijpen dan naar de meest extreme middelen om maar zo snel mogelijk 'groot' te worden. Eventuele gezondheidsklachten in de toekomst worden voor lief genomen.

 

1: Ten eerste is het essentieel om te zorgen dat de volgende vitamines/mineralen op het juiste level zijn. Vitamine D3 is bijvoorbeeld cruciaal wanneer het aankomt op het verkrijgen van een goede body composition. Echter gezien het feit dat de meeste mensen een kantoorbaan hebben en nauwelijks buiten komen is de kans groot dat er tekorten ontstaan. Eet om die reden meer vette vis en eieren.

Zink: De relatie tussen dit mineraal en het hormoon testosteron is al sinds lange tijd bekend. Voor dit mineraal zijn goede testen ontworpen om te zien of het zink niveau voldoende is. Zorg dat je voldoende schaal en schelpdieren eet + en vul bij een tekort aan met een supplement. Laat je op een later moment wederom testen aangezien een teveel aan zink toxisch is.

Magnesium: We hebben het in een eerdere blog al vermeld dat magnesium bij ontzettend veel metabolische reacties betrokken is. Om die reden heeft het direct en indirect invloed op de vele anabole hormonen in ons lichaam. Magnesium is te vinden dat in de volgende voedingsmiddelen.

- Groene groenten. Hoe donkerder groen hoe beter, zoals bladspinazie of broccoli.

– Noten en zaden. Vooral pecannoten, amandelen en cashewnoten.

– Peulvruchten zoals linzen, bonen of erwten. Kijk wel even hoe je hier op reageert aangezien het allergische reacties kan veroorzaken.

– Vis. Voornamelijk heilbot is een goede bron van magnesium.

– Vruchten zoals avocado, abrikozen en bananen.

2: Zorg dat je voldoende slaapt, plan je slaap en zorg dat je op vaste tijden naar bed gaat. Hierdoor zal je slaapcycles verbeteren en kun je maximaal herstellen van alle belastingen die je gedurende de dag hebt getrotseerd. Op deze manier komen verscheidene hormonen meer in balans wat resulteert in een meer anabool lichaam.

3: Wees matig met suikers, door je bloedsuikerspiegel te controleren zullen andere anabole hormonen (testosteron en groeihormoon) meer in balans kunnen komen. Dit betekent dat je niet teveel en te vaak voeding tot je moet nemen dat snel verteerd.

4: Vetten, de boeman van de afgelopen decennia. Maar wees je er wel van bewust dat testosteron onder andere opgebouwd wordt uit cholesterol wat weer verkregen wordt uit vetten. Wees slim met vetten en kies voor onder andere gras gevoederde soorten vlees, kokosvet, noten en biologische roomboter.


Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat bepaalde groenten, bijvoorbeeld broccoli, bloemkool en andere gekruiste groenten eveneens een positief effect kunnen hebben op het hormoon testosteron.


Negatieve effecten

• Acne op het hoofd, de borstkas en de rug.

• Ontwikkeling van borsten (gynaecomastie) door oestrogeenvorming bij mannen.

• Levertumoren, cirrose en geelzucht kunnen optreden ( overdosis van orale steroïden).

• Pijn in maag- en darmkanaal en mogelijke bloedingen.

• Vergroting van de prostaat bij mannen.

• Optreden van ‘striae’ in de huid door snel groeiende spiermassa.

• Opgezwollen gezicht door vasthouden van water.

• Vergrote kans op hartaandoeningen.

• Hoge bloeddruk en afname van de goede cholesterol.

• Bij mannen kunnen testikels een kleinere vorm aannemen indien er geen voorzorg voor wordt getroffen.

• Bij mannen verhoogt het de kans op impotentie.

• Stoornissen in de bloedstolling (trombose).

• Haaruitval

• Bij vrouwen kan er vermannelijking ontstaan (lagere stem, lichaamsbeharing maar ook vruchtbaarheidsproblemen etc.).

• Doordat de spieren bij het gebruik van anabolen snel sterker worden is er een verhoogde kans op spierscheuringen. De anabolen versterken weliswaar de groei en kracht van spieren maar voorkomt dit bij de pezen waardoor de kans op spierscheuringen of problemen aan de aanhechtingen toenemen.


Met deze informatie kan een ieder voor zichzelf bepalen of de voordelen zwaarder opwegen dan de nadelen en andersom. Wij zijn geen voorstanders van gebruik van anabole steroïden gezien de bijwerkingen die mogelijk kunnen optreden. Daarnaast zijn wij er van overtuigd dat 'er goed uitzien op het strand' ook mogelijk is zonder anabolen. En oh ja! Nu we het over het strand hebben, morgen beginnen we weer met onze strandtrainingen op Millers Beach. Spread the word!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *