Gripkracht verbeteren: hoe doe je dit?

3 eigenschappen van workaholics waardoor trainen wordt uitgesteld
juli 1, 2016
LivePT recept: Hét ultieme Paleo-maal
juli 12, 2016
 

Wat ik regelmatig tegenkom is dat veel sporters, tijdens een deadlift en andere trekoefeningen, een gebrek aan gripkracht hebben en ze moeten loslaten. Om die reden een kort artikel over waarom dit een nadeel is voor jouw progressie en hoe dit te verbeteren.

Als voorbeeld nemen we de deadlift, allereerst is het belangrijk om het doel van de deadlift te kaderen. Het doel bij deze oefening is in principe het trainen van de hamstring en bilspieren. Om deze een optimale prikkel te geven zal je moeten deadliften tot spierfalen van één van deze spiergroepen. Wanneer echter jouw handen het eerder begeven is het geen optimale prikkel voor de hamstrings en bilspieren maar voor jouw grip, klinkt logisch toch?!

Right now, in my mind, this is nothing but grip strength and focus.

- JOE TETI -

 

En zo geldt dit uiteindelijk ook voor een heleboel oefeningen waarbij grip de beperkende factor is. De oefening komt dan niet aan waar hij aan zou moeten komen en staat optimale progressie in de weg.

Hoe dit te verbeteren: Gebruik magnesiumpoeder, magnesiumpoeder zorgt ervoor dat je handen zeer droog worden. Zonder zweet aan je handen is de kans kleiner dat de stang uit je handen glipt. We hebben dit in de studio liggen, zorg er wel voor dat je het na gebruik netjes achterlaat.

Oefeningen voor gripkracht doen Denk hierbij aan de farmerswalk met zware dumbells, hangen aan een stang tot falen of bijvoorbeeld touwklimmen. Daarnaast hebben we in de studio ook de welbekende ‘fatgrips’ die je om de bar of stang kan doen.

‘Mixed grip’ Met de ene hand pak je de stang met een overhandse grip en met de ander een ondershandse grip. Het rollen van de stang in de handen wordt op deze manier tegengegaan. Raadzaam is wel om zo lang mogelijk met de dubbele overhandse grip te deadliften om zo een sterkere gripkracht te kunnen ontwikkelen.

Straps/lifting hooks Straps zijn dunne lapjes stof, en hooks zijn stalen haken, die aan je pols zitten en je om een bar heen kunt wikkelen zodat je grip ontlast wordt. Bij de straps en de hooks geldt hetzelfde als bij de mixed grip. Raadzaam is om het gebruik ervan zo lang mogelijk uit te stellen zodat je gripkracht kunt ontwikkelen. Gripkracht is tenslotte bij meer oefeningen nodig. Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *