parallax background
 
juli 16, 2017
trainen met losse gewichten

Train met losse gewichten!

Een van de belangrijkere redenen waarom je als basis met loss gewichten moet trainen is vanwege het feit dat je meer spiervezels én meer spieren gebruikt dan bij apparaten. Dit houdt in dat er ook een grotere verstoring aanwezig zal zijn op bindweefsel niveau. Dit komt doordat je stabiliserende spieren en functies gebruikt zoals proprioceptie, stabiliteit, balans, sensomotoriek en coördinatie. Bij een apparaat wordt de stabilisatie voor jou gedaan, hierdoor train je alleen de primaire spiergroep. Dit levert een isolerend en eenzijdig resultaat op.
juli 14, 2017
neurotraining

The muscle and the mind

De hersenen sturen verschillende neurotransmitters om te communiceren met de spieren in het lichaam. Deze zullen via de synaps (verbinding tussen zenuw en spiervezel) de spier ‘’vertellen’’ dat hij een contractie tot stand moet brengen
juni 27, 2017
heat stress

Intensief sporten tijdens warme temperaturen

De kerntemperatuur van de mens is 37°C, welke gedurende de dag over niet meer dan 1°C fluctueert. Wanneer de omgeving opwarmt, warmt het lichaam mee. Dit kan door de warmte die afkomt vanuit de zon of warm object, weerkaatsing van warmte, of opwarming door fysieke activiteit. De interne thermostaat registreert dit en het lichaam reageert hierop door extra bloed naar de huid te pompen, de zweetproductie te verhogen en zich zo te kunnen aanpassen aan de warmte. Wanneer het lichaam de warmte niet (volledig) kwijt kan, begint de kerntemperatuur te stijgen, wat resulteert in hitte stress. Wanneer deze temperatuur stijgt naar 38 of 39 graden, zal de fysieke prestatie langzaam afnemen. Gezonde personen kunnen incidenteel temperaturen tot 39 graden zonder problemen aan. Daarboven nemen de gezondheidsrisico’s toe.
mei 4, 2017
Gripkracht

Gripkracht

Om aan je trainingsdoelstellingen te voldoen moet je vaak, lang en of zwaar trainen. Een goede ‘greep’ of ‘grip’ op het instrument waarmee je traint is hierbij noodzakelijk om het uiterste uit de te trainen spiergroepen te halen.
april 28, 2017
deadlift

De beste redenen om te blijven deadliften!

Wanneer je eraan werkt om jezelf in vorm te krijgen of te houden, wordt krachtsport steeds vaker terecht gebruikt als middel voor het behalen van deze doelstelling. Krachtsport draagt met een juiste toepassing bij aan doelstellingen variërend van afvallen, tot aan conditioneel sterker worden. De bekende deadlift is een van de grotere (technische) oefeningen die veel van je lichaam vragen en daarmee een effectief onderdeel.
april 22, 2017
front squat sumo stand

De ene squat is de andere niet

Elk heeft zo zijn voordelen en spiergroepen die met desbetreffende variant meer worden aangesproken. Hieronder volgen een aantal van deze varianten die we regelmatig toevoegen in de trainingen. De reden van het variëren is, naast dat ze elk hun voordelen hebben, dat verandering nodig is bij het blijven boeken van progressie in je trainingsresultaten en om blessures te voorkomen (zie basisregels).
april 18, 2017
chemo

Vervolg: de basisregels voor duurzame trainingsresultaten (5/5)

Het proces dat nodig is om progressie te boeken. Door het lichaam met een uitgedacht trainingsplan met de juiste stressprikkels te belasten, is het mogelijk om progressie te maken. Adaptatie heeft naar mijn mening 10 basisregels. Vandaag leg ik er wederom twee uit; 'Voeding' en 'Hormonale balans'.
april 11, 2017
pull up

Hoe leer ik Pull-uppen?

Pull-up, één van de zwaarste oefeningen voor het bovenlichaam welke een hoop functionele kracht oplevert. Niet alleen in de rug maar ook in de boven en onderarmen, je gripkracht neemt enorm toe wanneer je voor langere tijd jezelf kunt vasthouden aan de bar.
april 9, 2017
chemo

Vervolg: de basisregels voor duurzame trainingsresultaten (4/5)

Wanneer je serieus met kracht- en/of duurtrainingen aan de slag wilt gaan, zijn er een aantal basisregels die je in acht moet nemen. Hieronder een vervolg op mijn voorgaande artikel.
april 7, 2017
time for workout

Kan ik alweer trainen?(!)

De adaptatie die in het lichaam plaatsvindt bij training is vrij voorspelbaar en dus goed te manipuleren. Het lichaam verkeerd graag in een toestand van intern evenwicht, ook wel homeostase genoemd. Het past zich constant aan op stress vanuit zijn omgeving. Krachttraining is simpelweg manipulatie, door het structureel uitoefenen van lichamelijke arbeid en dus fysieke stress waarop het lichaam zich wilt aanpassen om weer in de homeostase toestand te verkeren.
maart 31, 2017
chemo

Vervolg: de basisregels voor duurzame trainingsresultaten (3/5)

Wanneer je serieus met kracht- en/of duurtrainingen aan de slag wilt gaan, zijn er een aantal basisregels die je in acht moet nemen. Hieronder een vervolg op mijn voorgaande artikel.
maart 24, 2017
voeten positie Romanian deadlift

Positionering van je voeten bij de deadlift

De deadlift is één van mijn favoriete oefeningen en het antwoord op bovenstaande vraag is relatief simpel. Voor het uitvoeren van een goede deadlift is oefening nodig, wat men vaak onderschat is het feit dat dit een gecompliceerde oefening is. Zoals bij alle oefeningen , met name deze oefening, staat een juiste uitvoering primair aan je trainingsdoelen. Begrijp je de oefening en kan je deze in de juiste houding, 'range of motion', uitvoeren, dan zal je sneller progressie maken in jouw trainingsdoelen.
maart 22, 2017
chemo

Vervolg op de basisregels voor duurzame progressie in je training. Joris legt uit. (2/5)

De vorming van adaptatie is onderdeel van evolutie. Het proces dat nodig is om progressie te boeken. Vandaag leg ik er wederom twee uit; 'Verminderde meeropbrengst' en 'specificiteit'.
maart 14, 2017
chemo

(Enkele) basisregels voor duurzame progressie in je training. Joris legt uit. (1/5)

De vorming van adaptatie is onderdeel van evolutie. Het proces dat nodig is om progressie te boeken. Vandaag leg ik er 2 uit; Duurzaamheid (continue belasting) en progressieve overload (toenemende belasting).
maart 3, 2017
kracht of spiermassa

Neurologisch trainen, train je voor spiermassa of kracht?

Kracht ontstaat niet alleen door het hebben van meer spiermassa, maar voor een grootdeel door het aantal motor-units dat wordt ingeschakeld.
februari 28, 2017
TINTELENDE VINGERS BLOGPOST

Tintelende vingers tijdens het trainen, wat is het en hoe kom je er vanaf?

Dagelijkse handelingen zoals het werken met de armen voor je, zitten achter het bureau, typewerk of herhalend eenzijdig werk die langdurig wordt uitgevoerd is een van de vaakst voorkomende oorzaken.
november 5, 2016
kinderensporten

Wat is het effect van sporten op kinderen?

Op de Facebook-pagina van TV-Sportplezier (een platform om positief gedrag te stimuleren, ongewenst gedrag aan te pakken en kennis en vaardigheden te vergroten), werd een enquête uitgezet met de vraag: 'Wat is het effect van sport op jouw kind?'. 400 ouders werkten uiteindelijk hieraan mee.
oktober 25, 2016
krachttraining

5 x waarom krachttraining je leven kan veranderen

De oudste deelnemer van LivePT (87) die nog iedere training progressie maakt. En ja, ook ik geloof erin dat krachttraining je jong houdt. We worden iedere dag ouder en ook ons lichaam is daaraan onderhevig. Doe je nog niet aan krachttraining dan is het misschien in het begin zwaar en denk je 'oh no, hoe ga ik dit volhouden?'. Geloof me, het is het waard.
augustus 24, 2016
warm weer

Één hele belangrijke tip voor sporten met warm weer

Buiten dat je natuurlijk luchtige kleding moet dragen, veel water moet drinken en niet op zwart asfalt moet trainen is er nog een andere hele belangrijke tip.
augustus 23, 2016
kracht of spiermassa

Science says: hoe duurder je sportabonnement hoe strakker je wordt

Uit onderzoek blijkt namelijk dat hoe meer geld je aan je sportabonnement kwijt bent, hoe groter de motivatie is om er iets mee te doen. Allison legt aan Quartz uit: "Veel mensen sluiten namelijk een fitnessabonnement af voor een jaar, omdat ze dat per maand minder geld kost. Goedkope sportscholen gaan er echter al vanuit dat je na een halfjaar de moed hebt opgegeven, waardoor ze dus uiteindelijk geld verdienen aan iemand die bijna niet komt sporten." En dat is nou pas echt zonde geld!
augustus 4, 2016
voeten positie Romanian deadlift

LivePT review: Under Armour hardloopschoenen

Toch ben ik zeer tevreden over Under Armour, omdat de designs stijlvol, maar niet te schreeuwerig zijn en hun stoffen zijn technisch goed onderlegd. Zo reguleren ze je lichaamstemperatuur en houden ze je warm wanneer het nodig is en cool wanneer je lichaam daarom vraagt. Lang verhaal kort: ik kreeg een paar hardloopschoenen mee en ik zette het op een loopje.
augustus 1, 2016
ABS

WORKOUT OF THE WEEK 31

THE PAIN YOU FEEL TODAY WILL BE THE STRENGTH YOU WILL FEEL TOMORROW.
juli 30, 2016
STRAKKE BILLEN

Strakke billen? Start deze oefening vandaag nog!

KEEP YOUR HEAD HIGH. YOUR GLUTES TIGHT & YOUR COFFEE STRONG.
juli 25, 2016
DEADLIFT

Video: Bouw spiermassa en train de basis met deze workout van de week

PUSH THE LIMIT
juli 25, 2016
notenvet

Hoe zit het nou met de vetten in noten: wel of niet eten?

Theoretisch gezien bevatten noten veel vetten. Wist je trouwens dat een pinda helemaal geen noot is, maar een vrucht? Goed, dit terzijde. We krijgen vaak de vraag of er nou wel of geen noten moeten worden gegeten en hoe het dan zit met de vetten.
juli 21, 2016
TRX

Train je buikspieren thuis met deze TRX oefening!

1. Ga je op reis? Neem een TRX mee en train op je hotelkamer.2. Vergroot de hoek van je TRX, verzwaar de oefening.3. Probeer eens een High Intensity Interval Training. 4. Voer de oefeningen perfect uit. (Dit geldt voor alle oefeningen)
juli 21, 2016
chemo

Sporten vermindert pijn bij chemotherapie

Helaas krijgen steeds meer mensen er mee te maken: kanker. Er zijn verschillende manieren om deze ziekte te bestrijden en één ervan is uiteraard chemotherapie.
juli 20, 2016
buiten

Sporten met warm weer, kan dat?

Maar denk ook aan je eigen zweetproductie die wellicht verstoord is. Zo kun je een beetje verkouden zijn of is hormoonhuishouding uit balans. En daarbij: drink veel water en eet/drink zouten. Je verliest namelijk aardig wat vocht bij dit warme weer.
juli 17, 2016
sportdrank

Sportdrank: dorstlesser of een grote caloriebom?

Je weet wel, die flesjes met water en zouten. En suikers... Veel meer geraffineerde suikers dan nodig is. Maar, is het wel nodig zo'n sportdrank? Kijk, hoe harder je sport en beweegt, hoe meer vocht je verliest. Dat is gewoon zo. Om te herstellen moet je je vochtbalans weer op peil brengen.
juli 15, 2016
prediabetes

Prediabetes: wat is het en wie hebben het?

Laatst stuitten we op dit artikel. Het gaat over prediabetes bij voetballers. Zo'n 30% van de voetballers leidt namelijk aan prediabetes. Maar wat is dit nou eigenlijk? En wat doet het? Bij voetballers uit het zich in blessures.
juli 15, 2016
hoe verbeter ik mijn squat techniek?

Verbeter je squat techniek met deze video!

1. De squat zorgt voor spiermassa opbouw in het hele lichaam, het is een "full body" oefening.2. Verbeter je sportprestaties, spring hoger en sprint sneller.3. Verbrand meer vet met squaten.4. Deze functionele oefening zorgt ervoor dat dagelijkse activiteiten gemakkelijker gaan.5. Squat voor blessurepreventie.6. Squat en je buik- en rugspieren worden veel sterker.7. Verbrand meer vet rondom je heupen.8. Squat en behoud mobiliteit en balans.
juli 11, 2016
Gripkracht blogpost

Gripkracht verbeteren: hoe doe je dit?

En zo geldt dit uiteindelijk ook voor een heleboel oefeningen waarbij grip de beperkende factor is. De oefening komt dan niet aan waar hij aan zou moeten komen en staat optimale progressie in de weg.
juli 1, 2016
workaholic

3 eigenschappen van workaholics waardoor trainen wordt uitgesteld

Vooral workaholics waren het slachtoffer van deze excuses. "Ik heb het te druk", "Ik heb zo hard gewerkt, ik ga echt niet nog eens trainen". Totdat blijkt dat ze - dankzij al die borrels - een kilootje of 10 zijn aangekomen en weinig energie hebben. Want: veel achter een bureau, meeting in meeting uit, even snel iets eten (vaak ook in de auto, of helemaal niet en dan bingen) en het werk op nummer 1 stellen.
juli 1, 2016
ademhaling

Beter presteren in fysieke training door ademhalingsoefeningen

Het oefenen van ademhalen zorgt voor bewustwording van je ademhaling, hierdoor leer je dit te beheersen. Wat levert je dit op als sporter? Tijdens trainingen kan het je leervermogen vergroten, verhoogt je focus op je taak en krijg je controle over het ontspannen en spannen van je lichaam.
juni 30, 2016
SUMMERREADY

Thema Mei: #summerready en waarom fitheid het hele jaar door belangrijk is

Die eeuwige controle bewaren werkt alleen maar averechts. Het is heel simpel: je hebt maar één lichaam waar je het hele jaar door goed voor moet zorgen. En dan boek je ook uiteindelijk het beste resultaat. Zorg er gewoon voor dat je twee keer per week traint (boek hier een training!) en er een over het algemeen gezonde levensstijl op na houdt. Eet geen ingrediënten waarvan je de naam niet kunt uitspreken, wees lief voor de natuur en wees vooral ook IN de natuur. Wandel, beweeg, fiets!
juni 30, 2016
Anabolen

Onder de loep: anabolen

De meesten onder hen weten niet hoe ze efficiënter kunnen trainen, en over hun voeding kunnen we beter zwijgen. Ze grijpen dan naar de meest extreme middelen om maar zo snel mogelijk 'groot' te worden. Eventuele gezondheidsklachten in de toekomst worden voor lief genomen.
juni 30, 2016
superman

BEWEZEN! Door krachttraining leef je langer

Het helpt je sterker te maken en kan bijvoorbeeld zorgen voor minder rugpijn, dat je beter in je vel zit en uiteraard voor een good looking body. Maar het uiterlijk is niet alles. Wat nog belangrijker is: het is enorm gezond en je schijnt er langer door te leven!
juni 30, 2016
buikvet

AHA! Dus zo raak je het snelst buikvet kwijt

De resultaten wijzen uit dat de mensen die aan HIIT deden, de grootste resultaten behaalden. Ze verloren niet alleen het meeste gewicht, maar raakten ook de meeste centimeters rondom hun buik kwijt.
juni 19, 2016
kracht of spiermassa

Fit blijven terwijl je op vakantie bent? Zo doe je dat

Extreem je best doen voordat je gaat en dan twee weken niets doen heeft geen zin. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je je spiermassa behoudt? LivePT geeft drie praktische tips, zonder extra poedertjes of pillen.

Quote van de week

He who conquers himself is the mightiest warrior

- Confucius