parallax background
Avocado-salade-met-watermeloen
LivePT Recept: Watermeloensalade met avocado
mei 24, 2017
roken is gezond
Waarom roken goed voor je is
mei 30, 2017
 

We hoeven je echt niet uit te leggen dat roken slecht voor je is. Sterker nog rokers onder ons hoef je dat echt niet uit te leggen, dit weten zij als de beste. Ze worden hier dagelijks aan herinnerd, toch blijft het moeilijk geheel te stoppen.

Jaarlijks is er een 'World No Tobacco Day', dit jaar op 31 Mei, welke ooit is bedacht om de gevaren van roken onder de aandacht te brengen. Tegenwoordig kent iedereen de gevaren en worden er op deze dag voornamelijk workshops, parades, demonstraties en andere evenementen georganiseerd om meer aandacht te vragen voor de gevaren van passief roken en bieden deze evenementen mogelijkheden aan hen die willen stoppen.

parallax background

"The less oxygen your muscles have to draw from, the less efficient they are at contracting, which can limit their capacity for work." (Scott Swartzwelder)

 

Zoals gezegd, we weten genoeg omtrent het feit dat roken slecht voor je is, vaak ook waarom. Enkele 'nieuwe' of nog onbekende gevolgen van roken die mij erg opvielen en voor vele niet bekend zijn;

1. Verminderd de aanmaak van spier-eiwit en verhoogd de aanmaak van het spierafbrekende hormoon myostatine; zeg maar 'dag' tegen je progressie.
2. Je krijgt meer nicotine binnen dan je denkt. Helaas is gebleken, naar onderzoek van Harvard, dat de hoeveelheid nicotine minsigaretten met 11 procent is toegenomen tussen 1997 en 2005 (Huffington Post). Hoe zal dat nu zijn?
3. Bij elke griepgolf ben je de pineut. De chemicaliën in sigarettenrook veroorzaken ontstekingen, beschadigen lichaamscellen en verzwakken het immuunsysteem. Als antwoord hierop maakt je lichaam witte bloedcellen voortdurend aan en zorgt voor stress in je homeostase (ikwilstoppenmetroken.nl) .
4. De 'derdehands rook' veroorzaakt meer schade aan het DNA dan passieve rokers (niet rokers in een omgeving van rokers). Derdehands rook zijn de gifstoffen die achterblijven in ruimtes of op kleding.

Wat werkt dan wel?
Wanneer je zoekt op het internet, ten rade gaat bij je huisarts, vrienden, collega's of ervaringsdeskundigen krijg je sterk uiteenlopende tips die er voor moeten zorgen dat jij het liefst zo pijnloos mogelijk stopt met roken; door jezelf te belonen, het roken 'uit te stellen', vervangen met een andere 'verslaving' zoals sporten bijvoorbeeld, afbouwen, vervangen met een e-sigaret, plakkers, 'gewoon stoppen' en dergelijke. Al deze tips zijn naar mijn mening slechts afleidingen die je mentaal kunnen helpen, de kern van het succesvol stoppen ligt bij je motivatie.

Lees hier het artikel van Daphne Vrolijk hoe je jezelf kan motiveren bij het 'aanleren' van een goede gewoonte.


Te veel moeite?
Sander Heijne van de Correspondent pleit ernaar om het stoppen met roken thema te maken binnen de verkiezingen. Geen gek idee als je het mij vraagt, hoe moeilijker het je wordt of werdt gemaakt om te beginnen of te blijven roken, hoe gemakkelijker het stoppen. Toch?

‘De arts geneest mensen stuk voor stuk, de wetgever bij de miljoenen’(Jeremy Bentham)



Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *