parallax background

Heb je vaak steken tijdens het sporten? Dit zijn de tips

Spinach-Apple-Cranberry-Toasted-Pecan-Salad-1
LivePT Recept : Scherpe spinaziesalade met appel
mei 16, 2017
Lean muscle mass
BCAA’s
mei 18, 2017
 

Ben je net lekker bezig, of al een tijdje aan het hardlopen, krijg je opeens steken. Enorm vervelend, want het kan je sportprestaties in de weg zitten. Wat zijn steken eigenlijk? En nog belangrijker: wat kun je eraan doen?

Bij forse en langdurende inspanningen kan je soms een steek in de zij voelen. Hier hoef je geen beginnende of ervaren sporter voor te zijn, deze steken komen af en toe voor. Meestal zit deze stekende pijn links onder de ribbenboog op de hoogte van maag en milt. Of rechts in de leverstreek. De bron van deze steken zit vermoedelijk in de middenrif. Je middenrif wordt actief gebruikt voor de ademhaling en deze prikkelingen kunnen zorgen voor een onaangename pijnlijke steek. Wat ook voor kan komen is dat deze steken afkomstig zijn door kramp in het deel van de dikke darm, dat zich in de bovenbuik bevindt.
parallax background

Steken in de zij zijn niet gevaarlijk, alleen onplezierig!

 
Wat zijn steken?
Over de exacte oorzaak van de steken zijn verschillende theorien. De één geeft de milt de schuld, de anderen gooit het op de rek op de banden waar de ingewanden aanhangen. Ook kan het zijn dat als je net hebt gegeten en dus een volle maag hebt, er druk komt te staan op het middenrif.

Daar bij vormt je middenrif letterlijk een middenstuk wat adem vanuit je longen naar buiten perst. Heb je een volle maag en ben je snel aan het ademen door de intensiviteit, dan kan er spierspanning ontstaan wat dus kan worden ervaring als een steek.

Wat kun je doen?
Voorkomen is beter dan genezen, om de kans op steken te verminderen zijn er ook verschillende adviezen te geven:
1. Zorg ervoor dat je niet te veel eet voordat je gaat sporten.
2. Sport vooral niet te snel na het eten. Wat is dan niet te snel? Eet een uur van tevoren iets kleins, maar wacht twee tot drie uur na de hoofdmaaltijd. Eet een soep, een salade of iets wat snel verteert (eet eiwitten na de training, niet vlak ervoor).

Tijdens de steek
Heb je toch last van een steek? Adem dan eens vanuit je buik en niet vanuit je borst. Adem dus laag in plaats van hoog. Adem je te snel of ben je te intensief bezig? Slow down a little... Rek voordat je gaat sporten je buikspieren uit. Hetzelfde geldt voor je middenrif. En ga vooral niet te snel van start. Bouw je training rustig op. Maar daar helpen onze trainers je uiteraard bij. Helpt dit niet? Stop dan even met sporten en maak je helemaal lang, rek je lichaam even uit. Je kan hiervoor ook op je rug gaan liggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *