parallax background
 
juni 15, 2017
snurk

Snurken is een onderschat probleem – en absoluut taboe

Het besef dat snurken gezondheidsrisico’s met zich meebrengt is groeiende. Vooral het effect van snurken; namelijk het wakker worden van degene in jou buurt en jezelf. Een verstoorde nachtrust heeft op zijn beurt weer verschillende nadelige effecten op langere termijn. Wilma de Rek schreef afgelopen week een uitgebreid artikel in de Volkskrant omtrent dit ongemak. Hier de belangrijkste conclusies;
juni 6, 2017
watch

Leiden fitnesstrackers tot een gezonder lichaam en geest?

"Fitnesstrackers hebben over het algemeen wel een significante afwijking. Tien procent meer of minder calorieën verbruiken maakt nogal wat uit. Er zijn mensen die daar stress van ondervinden en op basis van onnauwkeurige metingen hun gedrag aanpassen. Gebruik een tracker dus vooral voor een indicatie, niet als precies meetinstrument" (Dr. Steef Bredeweg, UMCG).
mei 30, 2017
roken is gezond

Waarom roken goed voor je is

Mocht je bij de onderstaande argumenten geen alternatief weten welke hetzelfde 'positieve' resultaat nastreeft, blijf dan vooral roken. Gezond zijn is een belangrijke voorwaarde voor een prettig leven. En deze is afhankelijk van jouw keuzes, welke zich op zijn beurt weer laten beïnvloeden door je omgeving, de toegankelijkheid van juiste informatie, jouw interpretatie hiervan en je verstand.
mei 30, 2017
smoking-1418483_1920

Stop Nu

We hoeven je echt niet uit te leggen dat roken slecht voor je is. Sterker nog rokers onder ons hoef je dat echt niet uit te leggen, dit weten zij als de beste. Ze worden hier dagelijks aan herinnerd, toch blijft het moeilijk geheel te stoppen.
mei 10, 2017
meal preparation

Factsheet Meal Preppen

“Meal-preppen” een veelal gebruikte, naar mijn idee hippe-, term voor het voorbereiden van je lunchtrommel van de dag. Dat laatste maar dan voor een week en dan niet alleen je lunch maar ook je avondeten. Nieuwsgierig als ik ben ben ik natuurlijk benieuwd waarom dit gedaan wordt, en vervolgens ook uitgebreid gehastagged wordt op social media. Kleine spoiler alert; ik doe het nu ook.
april 24, 2017
Zonlicht buiten

Vitamine D

Vitamine D is een bijzondere vitamine want het wordt door het lichaam zelf geproduceerd. Als er onvoldoende door het lichaam wordt aangemaakt doordat je te weinig aan zonlicht wordt blootgesteld zal vitamine D essentieel worden. Dit betekent dat we voldoende vitamine D door voeding moeten binnenkrijgen.
april 5, 2017
Blogpost_0001_siiting stretching

Langer licht, eerder opstaan! Of liever niet?

Langere dagen betekend voor vele onder ons meer tijd en daarmee meer mogelijkheden om aan je doelen te werken. Bovendien heeft zonlicht een belangrijke rol in de regulatie van de hypothalamus; een verzameling zenuwcellen die zich in de hersenen bevindt, ook wel je biologische klok genoemd. Tevens heeft deze de belangrijke functie om de homeostase te behouden; een stabiele constante conditie van het lichaam. De hypothalamus reageert op een aardige groep signalen van de interne en externe omgeving inclusief je lichaamstemperatuur, gevoel van honger, bloeddruk, en levels van hormonen in je lichaam. Tevens reageert deze ook op stress en stuurt onze dagelijkse ritme aan; zoals de afgifte van het hormoon melatonine en de veranderingen in cortisol (stress hormoon), en lichaamstemperatuur. De hypothalamus verzameld en combineert al deze informatie en voert veranderingen door om de homeostase staat te behouden.
maart 29, 2017
SCHILDKLIER

Een gezonde schildklier, de voorwaarde voor het vermijden van vele kwalen

Hoe kan je je schildklier weer optimaal voor je laten werken? In het artikel ‘’slapen’’ heb ik als één van de tips aangegeven dat een optimale werking van de schildklier mogelijk slaapverbetering kan bewerkstelligen. Hieronder zal ik uitleggen wat je schildklier onder andere doet en hoe je jouw schildklier weer optimaal kan laten functioneren.
maart 23, 2017
CLEAR MIND

Ben jij een maler? Doe dit en maak je hoofd even leeg.

In een heleboel anti-stress stromingen wordt er verteld om een lijst op te schrijven met alles waar je je zorgen om maakt of wat je bezighoudt. Vervolgens maak je een vuur en verbrand je het symbolisch zodat je ervan af bent. Zeker nu het nog wat kouder wordt kan dit een optie zijn voor de mensen die een openhaard hebben. (Of met de zomerse barbecues die voor de deur staan).
maart 2, 2017
SLAAPRITME

Hoe kom je na een zware (avond) training weer tot rust en zorg je voor een goede nachtrust?

Je herkent het wellicht wel; de week is volgepland, alles klopt en zelfs je (dagelijkse) training gaat erg lekker. Maar zodra je na je avond training thuis komt en je eigenlijk je bed in wilt duiken, want ja morgen weer een drukke dag, kom je maar niet in slaap.
februari 24, 2017
SUIKER

Suiker is vergif! Of niet?

Begin Februari kwamen verschillende producenten van de suikerproductie industrie bijeen tijdens het grote suikerdebat in Den Haag. Hier ging het eronderandere over dat op suiker, of producten met suiker een zogenoemde taks moet komen. Wij zijn het zowel eens als oneens met de industrie, en jij?
februari 22, 2017
QUOTE_A GOAL WITHOUT

Van sporten een routine maken

Een quote van Aristoteles is “We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.”. Maar hoe kunnen we gewoonten doorbreken als ze eenmaal onderdeel zijn van onze dagelijkse routine? En hoeveel tijd kost dat dan om van een nieuwe (goede) gewoonte daadwerkelijk een gewoonte te maken?
december 30, 2016
nye1

Column: “Waarom ik morgen lekker oliebollen en vette kazen ga eten”

En af en toe mag je jezelf best te buiten gaan. Want dat is menselijk. Wees niet te streng voor jezelf, voor je geest of voor je lichaam. Laat het leven lopen zoals het bedoeld is en verzet je niet. Denk helder na en gun jezelf het beste. Want jij mag er zijn. Je bent uniek en een mooi mens. Misschien moet dat wel de reden worden waarom we morgen proosten. Op ons. Op jullie. Op het leven.
december 27, 2016
luisteren podcasts 2017

Deze 5 inspirerende podcasts moet je beluisteren in 2017!

Het onderwerp verschilt: van mindfulness tot ambitie, van rijkdom tot het aanzetten tot doen. Waarom is een podcast zo effectief? Omdat hoe vaker je ze beluistert, des te duidelijker de boodschap wordt. En omdat de persoon achter de podcast een bijzonder grote drang heeft om te inspireren.
december 18, 2016
laughing

Dit bijzondere effect heeft lachen op ons brein

Ze zeggen weleens dat lachen het beste medicijn is, maar dat is dus niet voor niks. Cousins heeft namelijk een behandeling tegen de ziekte van Bechterew, een zeer pijnlijke ontsteking van de wervelkolom die kromming veroorzaakt. Een ziekte waar Cousins zelf mee moest dealen. Hij ontwikkelde een mix van een flinke dosis vitamine C plus een hoop humor aan. Hij herstelde van een bijna-verlamming en schreef het boek 'Anatomy of Illness'.
december 2, 2016
gezondkerst

Zo blijf je gezond tijdens de feestdagen (deel 2)!

En dan deel twee. Deel één kunnen jullie hier lezen. Want wederom, de komende dagen zijn heerlijk, maar het is niet de bedoeling dat we onszelf volproppen om onszelf vervolgens schuldig te voelen. Daarom: reeks twee van de tips.
november 26, 2016
feestdagen

Zo blijf je gezond tijdens de feestdagen (deel 1)

Tuurlijk, je hoeft niet op rantsoen, maar als je lichaam eenmaal weer gewend is aan suiker, alcohol en vet dan is het lastig - en zelfs depressief - om in januari gezond te doen. Daarom kan een beetje temperen geen kwaad. En ja, blijf ook vooral bewegen. Tips:
november 18, 2016
geluk

10 manieren om iedere dag net even dat beetje geluk te vinden

In de dagelijkse bezigheden zijn genoeg geluksmomenten te vinden, maar er zijn ook bepaalde manieren om dit geluksgevoel op te wekken. Dingen die lichaam en geest in balans brengen, waardoor je er weet tegenaan kunt.
november 13, 2016
relax1

6 dingen die je op zondag moet doen om je maandag topfit te voelen

Zondag is van oorsprong een rustdag. Nu is dat tegenwoordig niet meer per se het geval, maar de laatste dag van het weekend is er zeker om bij te tanken. Wat kan je nou vandaag doen, zodat je je morgen topfit en gezond voelt?
november 5, 2016
kinderensporten

Wat is het effect van sporten op kinderen?

Op de Facebook-pagina van TV-Sportplezier (een platform om positief gedrag te stimuleren, ongewenst gedrag aan te pakken en kennis en vaardigheden te vergroten), werd een enquête uitgezet met de vraag: 'Wat is het effect van sport op jouw kind?'. 400 ouders werkten uiteindelijk hieraan mee.
oktober 25, 2016
krachttraining

5 x waarom krachttraining je leven kan veranderen

De oudste deelnemer van LivePT (87) die nog iedere training progressie maakt. En ja, ook ik geloof erin dat krachttraining je jong houdt. We worden iedere dag ouder en ook ons lichaam is daaraan onderhevig. Doe je nog niet aan krachttraining dan is het misschien in het begin zwaar en denk je 'oh no, hoe ga ik dit volhouden?'. Geloof me, het is het waard.
oktober 18, 2016
gezondheidsgewoontes

7 x gezondheidsgewoontes die goedkoper zijn dan een sapje

Een cold pressed juice van 7 euro 50 of een superdeluxe blender van 300 euro zijn dingen die niet per se nodig zijn. Je kan ook healthy on a budget zijn. Er zijn namelijk een aantal dingen die je kunt doen die je gezondheid bevorderen en niet duur zijn.
oktober 10, 2016
stress1

Ai… Stress is veel slechter voor ons lichaam dan gedacht

Zo linken Vlaamse wetenschappers het met Parkinson en er is al aangetoond dat stress ongelooflijk slecht is voor de maag, darmen, het hart en je brein. Dus nee, echt goed is het niet. Professor Patrik Verstreken en zijn team van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie hebben iets ontdekt wat een hele andere kijk op Parkinson geeft, zo meldt HLN. Het zit zo: wanneer onze hersenen niet goed functioneren, kan dat Parkinson veroorzaken.
oktober 7, 2016
balans

Wees aardig voor jezelf – je hóéft niet alle ballen in de lucht te houden

We leven in een tijd waarin alles kan en mag. En waarin we alles willen en doen. We proberen alles uit het leven te halen en zorgen goed voor onszelf. Maar is dit wel? Zijn we wel een beetje aardig voor onszelf? Balans is key. Want alle ballen in de lucht houden is ook geen optie. Soms moet je er gewoon één laten vallen.
september 18, 2016
b12

Vitamine B12 helpt tegen veroudering van het brein

september 16, 2016
douche

Is koud douchen nou echt wel zo gezond?

Buijze werd geïnspireerd door 'ijsman' Wim Hof die zegt dat ijskoud douchen gezonder is. Daarop gebaseerd werd een studie neergezet waar de deelnemers werden ingedeeld in vier groepen: 30, 60 of 90 seconden koud douchen, plus een controlegroep: het nemen van een warme douche.
september 14, 2016
slapen

5 tips om te slapen als een roos met dit warme weer

Deze warmte is heerlijk hoor. Mij hoor je niet klagen, alleen 's avonds ben ik er iets minder blij mee. Slapen gaan met extreem warm weer zonder airco of ventilator in de slaapkamer is niet per se lekker. Maar wat moet je nu eigenlijk doen om toch lekker en verkoelend te slapen? Ik zet 5 tips voor je op een rij.
september 11, 2016
slapen vrouw

Jaha! We zouden eigenlijk twee keer per dag moeten slapen voor een goede gezondheid

Nu weten we dat de Spanjaarden en Italianen het totaal geen gek idee vinden, maar hier in Nederland doen we er niet aan. We hebben het over de siësta. Ofwel: een middagdutje.
september 11, 2016
kop koffie

Het is bewezen: koffie is wel degelijk goed voor je

Hoe zit dit precies? De afgelopen jaren hebben ons hersenen meer stress te verwerken en stress heeft een negatief effect op ons geheugen. Althans, ons dagelijks geheugen. 'Ja, en?', zou je misschien denken. Nou, het onderzoek heeft uitgewezen dat dagelijks kop koffie drinken goed is voor je geheugen en stress juist vermindert.
september 9, 2016
levenslessen

10 x levenslessen waar iedereen wat mee kan

Het leven wordt steeds drukken, de techniek gaat steeds sneller en we worden meer dan ooit geprikkeld. Het gevolg? Onze hersenen kunnen het niet altijd aan, waardoor lichtelijk geïrriteerd of zelfs depressief kunnen worden. Daarom is het belangrijk om af en toe even met beide benen op de grond worden gezet.
september 4, 2016
478methode

De 4-7-8-methode: zo val je binnen no-time in slaap

Gebruik deze methode zowel voor het slapengaan als voor wanneer je de slaap niet kunt vatten. Deze methode werkt eigenlijk als een soort slaapmiddel. Wanneer je gestrest bent of je hebt veel aan je hoofd, dan maakt je lichaam extra adrenaline aan. Hierdoor blijf je automatisch wakker en sta je op scherp.
augustus 26, 2016
vrouwendromen

Aha, er is dus wel degelijk een verschil tussen mannen- en vrouwendromen!

Het blijkt zelfs zo te zijn dat vrouwen veel meer nachtmerries hebben dan mannen en dat mannen over het algemeen veel gezelliger dromen. Denk aan mooie vrouwen, veel geld verdienen of de dagelijkse dingen. De dromen bij mannen blijken dan ook niet altijd te blijven hangen, bij vrouwen is dat wel het geval. Maar hoe komt dit eigenlijk? Volgens psychoanalist Anne Cutler komt het doordat vrouwen zich veel meer focussen op angsten. En dat zorgt weer voor nachtmerries.
augustus 23, 2016
koekjes

Wow, dit gebeurt er met je lichaam als je stopt met het eten van bewerkte voeding

Is het mogelijk om onbewerkt voedsel te eten? Ja hoor, het is misschien even wennen, maar het is zeker mogelijk. En je komt er snel genoeg achter dat je niet anders meer wilt. Want dit gebeurt er namelijk met je lichaam en je mood:
augustus 23, 2016
alchol

Dit is waarom je de dag na het drinken van alcohol honger hebt

Het zit zo. Je bloedsuikerspiegel wordt enorm beïnvloedt door alcohol. Daarom krijg tijdens het drinken van alcohol al trek, terwijl je misschien zelfs net gegeten hebt. Je bloedsuikerspiegel komt namelijk in een enorm dal terecht en dit probeert je lichaam uren later (dus ook de dag erna!) te herstellen. Tot die tijd blijf je je hongerig voelen.
augustus 22, 2016
waterflessen

Oeps: hergebruikte waterflessen zijn smeriger dan de wc-bril

De betreffende onderzoekers bekeken een aantal waterflesjes, die een week lang werden hergebruikt door atleten. Wat bleek? Op het stuk waar je uit drinkt, zaten 900.000 bacteriën. Andere flesjes bevatten 300.000 bacteriën. Dat is ongeveer gelijk als wanneer je aan een hondenspeeltje zou likken...
augustus 15, 2016
medialle-winnaars

Aha, dus daarom bijten medaille-winnaars op hun prijs!

Nee, de medailles zijn niet van chocolade gemaakt, mocht je dat denken. Het - de gouden variant - betreft dit jaar 1,3% goud (6 gram), 93% zilver en 6% koper.
augustus 14, 2016
hersenen

Recent onderzoek wijst uit dat obesitas het brein veroudert

Ook andere studies hebben aangetoond dat mensen met obesitas eerder kans hebben op Alzheimer dan mensen die een gezond gewicht hebben. De witte stof wordt sowieso op den duur minder. Denk dan aan het einde van je dertigersbestaan. Wanneer de witte stof vermindert, kunnen de neuronen minder goed communiceren met elkaar. Aan het onderzoek deden 473 mannen en vrouwe mee, waarvan er 246 een gezond gewicht hadden, 150 overgewicht hadden en 77 obesitas hadden. Ze waren allemaal rond de 40 jaar.
augustus 11, 2016
gifstoffen

Zó verwijder je gifstoffen uit je lichaam

Het is een geolide machine, maar zorg er wel voor dat je zo min mogelijk in aanraking komt met gifstoffen. Toch is dit niet altijd gemakkelijk. Denk aan toevoegingen aan eten, beauty-producten (ook deodorant bijvoorbeeld of dagcrème) en sigarettenrook. Wanneer het lichaam vergiftigd wordt, produceert het automatisch meer vrije radicalen, wat de celstructuur kan veranderen.
augustus 8, 2016
vetergat

Dat extra gat in je sport- of hardloopschoen is dus hier voor!

Door de veters op een bepaalde manier door de extra vetergaten te halen, zitten je hardloopschoenen beter aangesloten rond je voet. Nooit meer blaren. Bedankt voor deze briljante tip! Bekijk de video maar even.
augustus 7, 2016
man slapen

Interessant: dit doet je lichaam wanneer je slaapt

Alle cellen worden compleet gerepareerd Denk dus maar eens aan wanneer je niet goed slaapt, of te weinig. Je hersenen functioneren niet optimaal. Trouwens, alle lichaamscellen worden gerepareerd, niet alleen de hersenvarianten.

Quote van de week

A goal without a plan is just a wish

- Onbekend