Column: “Waarom ik morgen lekker oliebollen en vette kazen ga eten”
december 30, 2016
Magnesium
februari 1, 2017
 

Kalium is belangrijk voor een gezonde bloeddruk. Het zorgt voor de samentrekking van spieren en de geleiding van zenuwprikkels. De nieren houden de hoeveelheid kalium in het lichaam constant.

Als het lichaam te weinig kalium heeft, scheiden de nieren zo min mogelijk kalium uit. Als er te veel kalium is, wordt dat voor ongeveer negentig procent uitgeplast. De rest verlaat het lichaam via de ontlasting.
Een tekort aan kalium komt normaal niet voor. Alleen bij hevig braken en ernstige diarree en door het gebruik van bepaalde plastabletten kan een tekort aan kalium ontstaan. De verschijnselen van een tekort aan kalium zijn: verminderde eetlust, spierzwakte, misselijkheid, lusteloosheid en gevaarlijker nog, hartritmestoornissen!

Mineralen fungeren als katalysator voor vele biologische reacties in het lichaam, zoals het samentrekken van spieren, de transmissie van berichten via het zenuwstelsel, de productie van hormonen, het transport van zuurstof en energie, de instandhouding en herstel van weefsels en botten, de spijsvertering en de benutting van voedingsstoffen uit voeding. Alle weefsels en vloeistoffen in ons lichaam bevatten variƫrende hoeveelheden mineralen. Mineralen zijn bestanddelen van de botten, tanden, weke delen, spieren, bloed en zenuwcellen. Mineralen zijn essentieel voor een goede geestelijke en lichamelijke welzijn.
 

Veel voedingsmiddelen bevatten kalium. Daarom levert een gezond en gevarieerd dieet voldoende kalium op. Kalium komt vooral voor in groente en fruit (citrusvruchten, meloen, bananen, kiwi's, pruimen, en abrikozen), aardappelen, vlees en vis. Zalm, kabeljauw, bot, en sardines zijn goede bronnen van kalium. Het mineraal komt ook in brood, melk en noten voor. Sojaproducten en vegetarische hamburgers zijn ook goede bronnen van kalium.

Als je bloeddrukverlagers of plastabletten gebruikt, kan je lichaam behoefte hebben aan extra mineralen, waaronder kalium.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *