Een gezonde schildklier, de voorwaarde voor het vermijden van vele kwalen

LivePT Recept : Mojito Paleo
maart 28, 2017
Vervolg: de basisregels voor duurzame trainingsresultaten (3/5)
maart 31, 2017
 

Hoe kan je je schildklier weer optimaal voor je laten werken?

In het artikel ‘’slapen’’ heb ik als één van de tips aangegeven dat een optimale werking van de schildklier mogelijk slaapverbetering kan bewerkstelligen. Hieronder zal ik uitleggen wat je schildklier onder andere doet en hoe je jouw schildklier weer optimaal kan laten functioneren.

De schildklier
De schildklier is een orgaan in de hals dat schildklierhormonen produceert uit jodium en tyrosine. Hieruit wordt thyroxine (T4) geproduceerd. Dit is een niet actieve stof in het lichaam en dient omgezet te worden in het actieve tri-joodthyronine (T3).

De hypofyse meet de hoeveelheid T4 en T3 in het bloed en bij een tekort wordt er door de hypofyse een hormoon afgegeven welke de hoeveelheid T4 en T3 in het bloed doet stijgen. Op deze manier houdt je lichaam de schildklierhormonenproductie op peil.

Wanneer de schildklier voor een langere periode overactief is ontstaat er een aandoening welke we hyperthyreoïdie noemen. Je hebt hierdoor een snelle stofwisseling en gewichtsverlies zonder duidelijke reden. Lijkt ideaal, echter zijn er ook een aantal minpunten.

Mensen met hyperthyreoïdie hebben namelijk vaak last van:
• Oververmoeidheid
• Moeilijkheden met slapen
• Verhoogde eetlust
• Bevende handen
• Een onregelmatige hartslag
• Prikkelbaarheid
• Verminderd libido.

Wat vaker voorkomt, zeker bij vrouwen, is dat de schildklier niet te snel werkt maar te traag (hypothyreoïdie) met als resultaat dat de stofwisseling omlaag gaat. Het schildklierhormoon is met name vaker bij vrouwen uit balans, een reden (aanname) kan zijn dat vrouwen vaker bezig zijn met diëten en hierdoor hun schildklierhormonen productie negatief beïnvloeden.

een gezonde werking van de schildklier draagt bij aan een goede rust

 

Mensen met hypothyrodie kunnen last hebben van onderstaande klachten:
• Weinig energie, • Depressie
• Prikkelbaarheid
• Intolerantie voor koud en warm
• Verlaagde hartslag
• Vreemde teint
• Vergeetachtigheid
• Impotentie
• Ongezonde nagels en tanden
• Droge huid
• Infecties
• Verlaagd libido
• Onvruchtbaarheid
• Haarverlies
• Droog haar

Aangezien de meesten met schilklierklachten vooral last hebben van de laatst geschetste situatie zullen we hier ook verder op ingaan. Mocht je vragen hebben over een te snel werkende schildklier én oplossingen hiervoor aangereikt willen hebben schiet dan één van ons aan.

Aantal mogelijke oorzaken hypothyrodie:
Roken:
Omdat roken de stofwisseling bovenmatig activeert, wordt de hypothyroïdie, die meestal door het roken veroorzaakt wordt, niet opgemerkt. Dit komt pas tot uiting als men stopt met roken, en aankomt. Op nummer 2;

Stress:
Stress is een grote boosdoener van schildklierklachten. Een groot gedeelte van de mensen met schildklierproblemen hebben dit als gevolg verkregen van bijnieruitputting door continue stress. Een gezonde schildklierwerking icm hoge cortisolniveaus is vrijwel uitgesloten.

‘’Snelle koolhydraten’’:
Snelle koolhydraten zorgen voor insulineresistentie welke het hormoon cortisol op zijn beurt weer omhoog jaagt.

Toxische stoffen/zware metalen:
De schildklier is niet goed bestand tegen toxische stoffen en zware metalen. Onze lever is voornamelijk bezig met het uitscheiden van deze toxische stoffen en verbruikt veel jodium om hieraan te kunnen voldoen. Aangezien de schildklier ook jodium nodig heeft om goed te functioneren ontstaan er snel tekorten hiervan. Daarnaast zorgen deze toxische stoffen ervoor dat jodium minder goed opgenomen kan worden omdat zij de zogenoemde ‘’receptoreplek’’ van jodium bezet houden. Naast bovenstaande oorzaken kun je ook nog denken aan oestrogeendominantie, medicijngebruik en laaggradige ontstekingen, mineraaltekorten door een hoge consumptie van fytinezuur of door regelmatige saunabezoeken.



Hoe te herstellen?
Groente, fruit, onbewerkt voedsel
Als je volgens de LPT regels eet ben je al een heel eind op de goede weg. Eet dus meer groente en fruit om de balans tussen verschillende mineralen te optimaliseren. Verscheidene mineralen hebben namelijk invloed op de werking van de schildklier en tekorten kan problemen veroorzaken.

Dag en nachtritme
De schildklier wordt aangestuurd door de hypothalamus welke ook de regulator van onze biologische klok is. Deze doet optimaal zijn werk wanneer er rust is (cortisol onder controle). Regelmaat in de breedste zin is ideaal voor de juiste aansturing.

Dagelijkse beweging
Dit betekent niet dat je iedere dag moet gaan trainen, wat hierbij wel bedoelt wordt is dat je naast de trainingen die je bij LivePT doet iedere dag naar buiten gaat voor een wandeling. Dit heeft een positieve uitwerking op het verlagen van laaggradige ontstekingen welke ook vaak als oorzaak aangewezen kan worden bij schilklierproblemen.
Korte intensieve trainingen dragen sowieso bij aan een gezonde hormoonhuishouding.

Omega 3, vitamine A en D
Zonder voldoende vitamine A, D en DHA kan de aansturing vanuit de hypothalamus niet goed verlopen. Daarnaast is de omzetting van het schildklierhormoon T4 naar T3 afhankelijk van de ‘vloeibaarheid’ van onze celmembranen, deze worden ‘’vloeibaarder’’ wanneer de ratio tussen omega 6 en 3 in een juiste verhouding is. Het suppleren van zuivere visolie wordt dan ook aangeraden door ons.

Vitamine D
Ga de zon in, de zon is de beste bron om aan vitamine D te komen. Daarnaast zijn er nog een aantal voedingsmiddelen waar ook vitamine D in zit. Te denken valt aan vette vis, vlees en eieren.

Vitamine A
Wordt door omzetting van betacaroteen in de lever omgezet. Dit vind je vooral in de oranje groente en fruit. Niet iedereen houdt ervan, maar orgaanvlees van biologische oorsprong kan best nuttig zijn aangezien hier alle bovenstaande aanbevelingen in zitten.

Jodium
Jodium heeft een belangrijke rol in de productie van schildklierhormonen, de beste manier om dit aan te vullen zijn: zeegroenten (zeewieren), gejodeerd zeezout (niet teveel), zeevissen en schaal/schelpdieren.

Andere belangrijke aanvullingen zijn; vitamine B12, Selenium, Zink, Magnesium, ijzer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *