Eet dit als je veel spierpijn of kramp hebt

Vitamine B12 helpt tegen veroudering van het brein
september 18, 2016
zoete aardappels
LivePT recept: Paleo stoof met gehakt en zoete aardappel
september 20, 2016
 

Kramp en spierpijn zijn geen prettige bijkomstigheden van sporten. Maar, spierpijn is natuurlijk helemaal niet erg, aangezien je lichaam weet dat-ie iets gedaan heeft. We weten dat we daarna veel eiwitten moeten eten, om de spieren te herstellen. Kramp daarentegen kun je wegkrijgen met stretchoefeningen en massages. Maar heeft kramp te maken met een tekort aan iets? En doelen we daar wel op?

 
Nee. Want onderzoekers zijn erachter gekomen dat het eten van pittige dingen kramp en spierpijn kan helpen voorkomen. Eigenlijk al vrij snel zagen ze een relatie tussen pittige voedingsmiddelen en vermindering van kramp. Hoe kan dit?

Pittig eten bevat capsaïcine, een stofje wat de voedingsmiddelen een pittige smaakt geeft. Tevens stimuleert dit de zenuwen in het verteringsstelsel. Eh, ja? Dat betekent dat het verteringsstelsel extra geprikkeld wordt terwijl andere zenuwen op dat moment ontspannen. Daarbij zorgt het ook voor warmte, wat op zijn beurt ook weer tot ontspanning leidt. Dat is nog niet alles. Je kunt ook voor curcumine gaan. Een stof dat in kurkuma zit. Dus: een kopje kurkuma thee met cayennepeper voor en na de training! Weer wat geleerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *