gifstoffen
Zó verwijder je gifstoffen uit je lichaam
augustus 11, 2016
Recent onderzoek wijst uit dat obesitas het brein veroudert
augustus 14, 2016
 

We zijn geïntrigeerd door al het talent op de Olympische Spelen. Technieken worden verbeterd en voedingsschema's zijn door de jaren heen aardig veranderd. Maar het wegwerken van een ontbijt is bij veel professionals een groot probleem, als we Dr. Sophie Killer, voedingsdeskundige van het Britse Olympische Team, moeten geloven. Ze vertelt: "De grootste strijd is meestal het weg krijgen van het ontbijt. Vaak heeft dit te maken met zenuwen en adrenaline. Gelukkig zien de sporters meestal wel in dat de voedingsstoffen hard nodig zijn voor een goede prestatie."

Bij elke sport hoort een ander voedingsschema, compleet afgestemd op de prestaties die moeten worden geleverd. Zie hieronder een 'gemiddeld ontbijt' voor de Olympische zwemmers, samengesteld door het Engelse Institute of Sport. En als we naar Phelps kijken, mogen we wel een hele bak van het onderstaande eten. Maar eet, niet te veel voor een training, aangezien het je lichaam ook energie kost om het te verwerken. Komt-ie:

Een zwemmer heeft echt geen zin om nog een half uur in de keuken te staan om een ontbijt klaar te maken.

 
Bananen-flapjacks met appel, amandel, pompoenzaden en rozijnen
Verwarm de over voor op 70 graden. Doe 50 gr boter, 2 el amandelpasta en 2 el honing in een pan en verwarm totdat het een zacht mengsel wordt. Voeg hier één geschaafde appel, 2 rijpe bananen en 100 ml water toe. Haal het mengsel van het vuur en voeg 100 gr amandelen, 70 gr pompoenpitten, 100 gr (ongezwafelde) rozijnen en 250 gr havermout toe. Schep in een bakblik met bakpapier en bak het 40 minuten in de oven. Laat het afkoelen en snijd het dan in 12 repen.

Dr. Currell van het Britse Institute of Sport voegt hieraan toe: "Voor een zwemmer is het zeer belangrijk dat het ontbijt gemakkelijk mee te nemen is. Je wilt als zwemmer niet om 5 uur opstaan om nog een half uur je ontbijt te staan klaarmaken. Ze trainen immers heel vroeg in de ochtend."

Waarom is dit ontbijt goed voor een zwemmer?
Currell vertelt: " De havermout zorgt voor een langzame energieafgifte (en zijn tevens koolhydraten!) en de noten en zaden leveren weer calcium, magnesium en kalium op die de spiersamentrekkingen ondersteunen. Dat is zeer belangrijk voor een zwemmer, aanzien hij of zij zich krachtig door het water kan slaan."

Bron: Dailymail.co.uk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *