7 x gezondheidsgewoontes die goedkoper zijn dan een sapje

LivePT recept: Gevulde paprika’s met spinazie, champignons en bacon
oktober 14, 2016
LivePT recept: Oosterse gepofte zoete aardappel met groenten
oktober 24, 2016
 

Al die gezondheidstrends zijn leerzaam, maar je betaalt er ook een prijs voor. Kijk, naar de sportschool gaan of een personal trainer betalen, is ook niet goedkoop, maar het zijn professionals die advies en tips geven waar je wat aan hebt. Een cold pressed juice van 7 euro 50 of een superdeluxe blender van 300 euro zijn dingen die niet per se nodig zijn. Je kan ook healthy on a budget zijn. Er zijn namelijk een aantal dingen die je kunt doen die je gezondheid bevorderen en niet duur zijn.

 
Drink een slok appelciderazijn
Ik doe dit iedere ochtend, waarbij ik een eetlepel meng met lauwwarm water. Het alkaliseert je lichaam, helpt je spijsvertering op gang te brengen en voert vetcellen sneller af. Nog iets: het is goed voor je huid en het stabiliseert je bloedsuiker. Een studie uit 2004 uit een publicatie van de American Diabetes Foundation bleek dat een eetlepel appelciderazijn voor een maaltijd de insulinegevoeligheid vergroot. Dit betekent dat er na het eten minder snel sprake was van pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel.

Ga een rondje rennen
Of fiets naar LivePT. Oké, het is misschien niet iets voor iedere keer, maar beweeg zoveel mogelijk. Geen zin om te rennen? Ga dan eens wandelen. Een uur per dag.

Eet meer peulvruchten en bonen
Ze zitten boordevol eiwitten en vezels en zijn ongelooflijk voedzaam. Vooral linzen zijn makkelijk te verteren en doen het goed in verschillende recepten. Ook dienen ze als vleesvervanger als je even geen zin hebt in vlees.

Wees meer bewust van je ademhaling
Huh, maar we ademen toch automatisch? Klopt, maar doordat we steeds meer stress en prikkels ervaren gaan we ook hoger ademen. Wanneer je niet goed ademt kan de energie niet optimaal stromen, waardoor er lichamelijke en emotionele blokkades kunnen ontstaan. Voel je je even gestrest? Ga dan recht opzitten, doe je ogen dicht, adem diep in vanuit je buik helemaal tot aan je neus en adem langzaam uit door je mond. Houd dit zo'n tien ademhalingen vol.

Vang daglicht op
En dan het liefst zon. In Nederland hebben we een tekort aan Vitamine D. Dit komt door het gebrek aan voedingsstoffen uit eten en het feit dat we alsmaar naar een scherm turen. Heb je pauze? Schijnt de zon? Ga naar buiten! Wist je trouwens dat ons lichaam vitamine D nodig heeft om Calcium uit eten te halen? Dus je kan spinazie (rijk aan calcium) eten wat je wilt, zonder zon en vette vis (rijk aan Vitamine D) kom je er niet.

Eet meer groente
Heb je weleens bijgehouden hoeveel groente je op een dag eet? Houd eens een voedseldagboek bij en kijk naar de verhoudingen. Misschien is het slim om zowel in je ontbijt, lunch als diner groentesoorten te stoppen.

Krijg genoeg slaap

Probeer iedere dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op dezelfde tijd op te staan. Zo blijft je bioritme in balans en heb je minder kans op gezondsheidsklachten of een slecht humeur. Tijdens je slaap herstelt je lichaam. Heb je moeite om in slaap te komen? Trek dan voor het slapen gaan een kop thee van een banaan. Eh, wat? Bananen barsten van de magnesium, wat zorgt voor een goede nachtrust.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *